tiistai 19. tammikuuta 2010

Ayurvedakonsultointi

Kumma, miten sitä välillä puskee tekstiä montakin kertaa päivässä ja sitten on taas monta päivää hiljaisempaa! No niin se kai vaan menee.

Kerron nyt viimeviikkoisesta mielenkiintoisesta tapahtumasta. Kävin nimittäin Maharishi Ayurvedakonsultti Arja Skalskin vastaanotolla Hattulassa ja olen enemmän kuin tyytyväinen käyntiini : ). Olin jo syksyllä Heidin hoidossa ja kyselyyn perustuvassa kehotyyppikartoituksessa käydessäni saanut viitteitä siitä, mitä minun pitäisi tehdä saavuttaakseni paremman terveydentilan. Mieltäni vain kaihersi ajatus, että haluaisin käydä konsultin vastaanotolla, joka määrittelisi terveydentilani ja keho-mielityyppini paitsi kyselyn, myös pulssinluennan avulla. Olin lukenut muutamasta lehtijutusta pulssinluennassa käyneiden kokemuksia ja vakuutuin, että minä myös haluan tuollaista tietoa. Olen syksystä asti ollut myös innostunut raakaravinnosta, mutta jostain syystä minusta vain on tuntunut, että se ei ehkä olisi minulle parhaassa muodossaan olevaa ravintoa, joten halusin saada siihenkin varmuuden.

Ayurvedahoitajien käyttämä kyselylomake antaa siis kyllä viitteitä ihmisen keho-mielityypistä, mutta kun halutaan syvempää tietoa, pelkällä kyselylomakkeen täyttämisellä ei saada selville mitä tapahtuu tai on tapahtunut syvemmällä keho-mielessä. Maharishi Ayurvedan sivuilla kerrotaan pulssinluennasta seuraavaa:  

Ayurvedan mukaan jokainen solu lähettää sydämeen oman ainutlaatuisen signaalinsa verenkierron välityksellä. Nämä erilliset signaalit yhdessä muodostavat pulssin. Pulssi ei ole pelkästään veren virtausta ja sydämen sykettä. Pulssi sisältää informaatiota koko kehosta. Sen avulla määritellään kehon tasapainotila - mikä on yksilön luontainen tila ja nykyinen tila.
Pulssin pintataso muuttuu jatkuvasti, mutta sieltä saadaan selville henkilön piirteet. Syvemmillä tasoilla näkyvät erilaisuudet, epätasapainotilat ja niiden syvyydet, häiriön laatu, onko se syntynyt äsken vai pidempiaikainen, vaikutukset muualle kehoon jne. Sieltä näkyy myös mistä häiriöt ovat lähtöisin, missä ovat häiriön juuret.
Minun kohdallani kävi esimerkiksi niin, että elimistöni on niin tukossa ja täynnä Kaphaa, että pulssinluenta ei pystynyt kertomaan keho-mielityyppiäni.  Uskon sen aivan täysin, sillä Arja luki minua kuin avointa kirjaa pulssia tunnustellessaan. Hän kyseli sellaisia kysymyksiä, että en voinut kuin ihmetellä. Pulssia luetaan useammalta tasolta. Pintataso kertoo juuri senhetkisen tilanteen ja yllätyksekseni senhetkinen "pintadoshani" oli Pitta. Pintadosha kuitenkin muuttuu jatkuvasti, joten tänään se voisi olla jokin muu.

Arjan sanoin "koko pulssissa" minulla Kapha on mennyt Pittan alueelle, mikä tarkoittaa sitä, että se häiritsee ruuansulatusta ja aiheuttaa raskaan tunteen suolistossa, toisinaan ummetusta (se hernekeitto, se hernekeitto...) ja ilmavaivoja. Mahalaukussa ei ole tarpeeksi Pittaa. Minun pitää siis auttaa Pittaani pysymään vahvana ja sitä varten sain ruokavalio- ja päivärytmiohjeita. Samoja sain jo Heidiltä, mutta nyt vähän tarkemmin.

Olin esimerkiksi syönyt päivällisellä yleensä raskaampaa ruokaa kuin lounaalla (päivällinen syödään yhdessä perheen kanssa ja perheessä 3 miestä ;) mutta se minun tuli nyt kääntää toisin päin. Eli jos ja kun syön lihaa/kalaa/kanaa, ne tulisi syödä lounaalla ja päivällisellä sitten jotain kevyempää, esim. wokkeja, keittoja, ohrapuuroa tms. Nyt olen viikon verran toiminut näiden ohjeiden mukaan ja olo on ollut hyvin kevyt :). Ja vaikka illalla syö vain jonkin keiton, en kaipaa mitään ruokaa ennen nukkumaanmenoa. Pitää kyllä alkaa tosissaan etsiä uusia reseptejä, alkavat kohta olemassaolevat toistua siihen tahtiin....

Lisäksi ruuansulatukseni on tällä hetkellä niin heikko, että se ei kestä esim. juuresraasteita. Parasta on juoda esim. porkkanamehua porkkanaraasteen sijaan. Vihersmoothie aamuisin on ok, koska minun ei pitäisi muutenkaan syödä aamulla raskaasti. Jos käyttää smoothieen salaattia, pitää vain huolehtia, että salaatti todella on luomua. Jos käyttää lasivillassa tehokasvatettua salaattia, on salaatista enemmän haittaa kuin hyötyä. Koska en aina löydä kaupasta luomusalaattia, hyvä ja itse asiassa parempikin vaihtoehto sille on Chlorella-leväpuristeet tai -jauhe. Paitsi että se sisältää runsaasti kivennäis- ja hivenaineita, se on myös tehokas hiivantappaja, josta minun pitää päästä eroon. Pari kertaa viikossa sen voi korvat Kelp-levällä, jolloin jodin saantikin tulee varmistetuksi. Hiivavaivaan hankin lisäksi luontaistuotekaupasta probiootteja, joilla saan lisättyä hyviä bakteereja elimistöön. Niitä minun pitäisi syödä käytännössä ihan jatkuvasti. Tähän mennessä olen syönyt niitä vain kuureja toisinaan.

Pulssinluenta paljasti minulla myös häiriöitä maksan ja sapen toiminnassa. Hämmästyksekseni Arja kysyi minulta, onko minulla toispuoleista lihasten jäykkyyttä tai päänsärkyä. Onhan minulla, vasen lonkka ollut jäykkä jo kauan ja nyt on vasemman jalan takareisikin todella jäykkä verrattuna oikeaan. Samoin minulla on toisinaan (viimeksi jouluna) oikeanpuoleista päänsärkyä. Ilmeisesti sappinesteitä ei erity tarpeeksi.  Ostin maksan ja sapen toimintaa tukemaan Liver Care -puristeita. Ne tasapainottavat ja puhdistavat. Mielenkiinnolla odotan vaikutuksia!

Jo se, että saa vähennettyä ruokavalion avulla elimistöstä Kaphaa, pitäisi vaikuttaa suotuisasti siitepöly- ja eläinpölyallergiaan ja flunssataipumukseen. Liiallinen Kapha kun kerryttää limaa elimistöön. Allergia-aikaan keväällä  minun kannattaa lisätä kurkuman käyttöä. On olemassa myös Aller Tab -puristeita ja Nasal Oil:ia, joita myös innoissani sitten tilasin. Testailen niiden vaikutuksia nyt ja kun vain muistan, kertoilen kokemuksistani ;).

Kaiken kaikkiaan erittäin miellyttävä ja positiivinen konsultaatiokäynti. Maharishi Ayurvedan sivuilla taidetaan sanoa käynnin kestävän n. tunnin, mutta minulla se kesti reilut kaksi tuntia joten rahoilleen sai kyllä täyden vastineen :). Pulssinluentaa suositellaan kaksi kertaa vuodessa. Ja kyllä minua tosissaan kiinnostaakin mennä uudelleen, josko parannusta olisi tapahtunut ja keho-mielityyppikin sieltä alkaisi löytyä. Saamani ohjeet ovat tietysti melko yksilöllisiä eivätkä välttämättä toimisi jollakulla toisella, joten kannattaa itse mennä konsultaatioon, jos kiinnostus heräsi.

Niin - ja se raakaravinto: se ei ole minulle paras mahdollinen vaihtoehto, koska elimistöni ei pysty ottamaan sitä vastaan. Tietysti varmaan blendadut keitot käyvät, koska ovat jo hyvin sulavassa muodossa. Ehkä niitä voi sitten lisätä vaihteluksi ruokavalioon lämpimänä vuodenaikana.

Ja vielä: konsultaatiokäynnin kruunasi itse talo! Skalskien talo on enemmän kuin näkemisen arvoinen: intialaisen veda-perinteen mukaisesti rakennettu, kaunis, avara, luonnonmukainen ja valoisa hirsitalo, aivan upea!!!! Talon henkii rauhaa ja harmoniaa, siellä olisi viihtynyt vaikka kuinka kauan.... Talossa asustelee myös aivan ihana ja kovasti keskusteluun osaa ottava Lilli-kissa. Skalskien talosta on muuten juttu viime vuoden marraskuun Meidän talo -lehdessä, jos kiinnostuit. Itse en vielä ole saanut tuota lehteä käsiini.

Huomautan vielä, että Ayurveda on paljon muutakin kuin pelkkä ruokavalio. Se on elämäntapa. 


1 kommentti:

  1. Kiitos raportista, erittäin mielenkiintoista!

    Haluaisin itsekin mennä pulssiluentaan ja ehkä siihen on pian mahdollisuus. Se on fakta että kaikilla meillä on ruoansulatus enemmän tai vähemmän tukossa ja siksi suora raakaravintoon siirtyminen ei todellakaan ole suositeltavaa. Ruoansulatukseen vaikuttaa kuitenkin niin moni muukin tekijä kuin pelkkä ruoka, sen pureskeleminen, tunteet, määrä jne.

    Mielenkiintoista!!!!

    VastaaPoista